Tenshi no tamago

Angel's Egg
Mamoru Oshii (1985)

Lehet, sőt elég valószínű, hogy Oshii és Yoshitaka Amano egy egész konkrét gondolatot szándékozott közvetíteni ezzel a filmmel. Viszont nem véletlen, hogy ilyen keveset mondanak, és apró kapaszkodók mentén a nézőre bízzák, hogy mit tud kihámozni belőle. Én nem rendelkezek semmi kifejtett, határozott interpretációval, de a filmjük mégis nagyon tetszett.


Rengeteget dob rajta az animés jelleghez mérten is egész egyedi rajz. Egységes, igéző a képi világ. Fontos, mert a kevés szöveg és az iszonyú lassú és gyér cselekmény miatt nagyon az előtérbe kerül. Elhivatott, alázatos művész, szenvedélyes alkotásának az érzetét kelti. Szépek és a képekhez hasonlatosan egyediek a hangok, a zajok és a zene is. A lassúsághoz egy adalék, lemértem, a történet egy pontján 150 másodpercig láthatunk egy fix beállítást, nagyon lassan változó tartalommal. Érdekes módon ez csak utólag esett le, mert amikor néztem, annyira beburkolóztam a gondolataimba, hogy egyáltalán nem tűnt fel és nem is tűnt unalmasnak. Éppen az ilyenekért, összességében nagyon jól áll a filmnek a rövid játékidő. Kiváló döntés.


Most mit lehet mondani? Valahogy botorságnak tűnik beszélni erről a filmről. Látom a hosszú elmélkedéseket róla, és rohadtul nem visz rá a lélek, hogy elolvassam őket. Nem érdekel, hogy ki mit gondol róla. Egy ilyen filmmel szerintem bensőséges, intim viszonyt kell ápolni. El kell raktározni, pár év múltán újranézni és ráébredni új gondolatokra. Aztán újra és újra...
Óvatosan osztályzok, mert sajnos nem megfelelő körülmények közt néztem és mielőbb jó lenne újrázni. Mindenesetre megy a kedvencekbe, ez nem kérdés.   7/10

Megjegyzések