Killers of the Flower Moon

Megfojtott virágok
Martin Scorsese (2023)

Igen, persze egésznek érződik a film és nagyon rendben van. Mármint minden téren profi, ezt nem lehet elvitatni. Mondjuk a 200 misit nem látni rajta, de nagyon nincs miért panaszkodni. Viszont! Először is: nem pezseg fel. Nem értem, hogy hogyan látják ezt sokan egy zseni lubickolásának. Egyáltalán nem indokolt ez a játékidő. Nem válik a javára. Biztos Scorsese meg tudná nekem magyarázni a vízióját, de az én szememben, tekintve azt, hogy végül mire futtatja ki a történetet, bőven túl van tárgyalva. Az elejétől fogva átlátszó, ezért nem tud drámai hatást elérni a lezárásban. A komolyabb gond viszont az, hogy kicsit utánaolvasva (a könyvet nem olvastam), bizony lett volna itt még miről beszélni. Például elhallgatja az FBI hiányosságait, az oszázs népek visszás életét. És egy csomó aggasztó kérdés is felmerül. Például, hogy miért ezt a kapcsolati szálat tette meg fő vezérfonalnak, amikor teljesen fals. Egész végig azon filóztam, hogy miért nem értem ezt a párost, de megismerve a valós eseményeket, egyből a helyére kerül. Hát, mert egyáltalán nem is ilyen volt a kapcsolatuk! Leo nagyon látványosan létrehoz egy sohasem volt, lehetetlen, kiismerhetetlen fickót, akiről nem lehet eldönteni, hogy mit miért tesz. Ostoba, persze. De hiába a hosszú játékidő, egyszerűen nem érteni a cselekedeteit. De ugyanúgy a Lily Gladstone alakítás is problémás, bármennyire szimpatikus jelenség. Nincsen spektruma. Már az elejétől fogva a bágyadt tekintete uralja. Beleragad ebbe és dagonyázik. Holott - újfent, hiába a sok képernyőn töltött idő - nincs kifejtve, hogy miért választja ezt a nálánál kategóriákkal alacsonyabb értelmi színvonalon tengődő embert. Meg, hogy miért marad meg mellette. Hogy miért tehetetlen.


Szóval biztos vagyok benne, hogy nem volt jó választás ez a nézőpont. Furcsállom a belső hangok (narráció) inkonzisztens használatát is, de ezzel még azért együtt lehetett volna élni... Összességében félresikerültnek érzem és furcsállom, hogy mennyire egyöntetű a kritikai siker. Gyanítom sokaknál tényleg közrejátszik, hogy egy szimpatikus, elismert filmkészítővel jobban megengedőek tudnak lenni. Vagy csak jobban akarják szeretni. A nevenincs filmesek meg mekkora hátrányból indulnak, mi?   5/10

Megjegyzések