Zack Snyder's Justice League

Zack Snyder: Az Igazság Ligája
Zack Snyder (2021)

Alapból azt mondanám, hogy távol álljon tőlem Zack Snyder védése, hiszen olyan rossz filmeket csinált korábban, amire nincs mentség. De most mégis ki kell állnom mellette, mert bár a stílusa nem sokat változott, de a végterméket tekintve, egyértelműen kijelenthető, hogy összekapta magát. Ha valaki azt mondja, hogy ez nem jobb, mint a Joss Whedon féle katyvasz (vagy bármelyik korábbi Snyder film), annak, bocsánat a kifejezésért, de nincs ki a négy kereke.


Bár előre borítékolni lehetett volna, hogy milyen típusú véleményekkel fogunk majd találkozni, de még ennek ellenére is zavar, ahogy süt róluk az előítélet. Pozitív és negatív irányba is. Az utóbbi nyilván jobban. Nem tudom megérteni, hogy az emberek miért nem képesek egy művet csak önmagában értékelni. Miért nézik meg? Azért, hogy bosszankodjanak? Miért nem adják meg a lehetőségét egy jó élménynek azzal, hogy nyitottak maradnak a befogadásra? Miért szivatják magukat a negatív energiákkal?

Nem volt olyan rég, amikor rányomtam a Rise of Skywalkerre a 7 pontot. (Engem nem érdekelt, hogy egy rémes folytatás, mert önmagában egy fantasztikus látvánnyal rendelkező, mozgalmas film és bár semmiben sem kiemelkedő, a saját világában egységes és élvezetes. (Kíváncsi vagyok mikor indul majd meg a revitalizációja.)) Aztán jött a sok unfollow. Én azt mondom, hogy beszéljünk a filmről. Könyörgöm, a filmről magáról! Figyelembe lehet venni a kort, a film fontosságát, de ne ez legyen az elsődleges szempont. Kinek jelent ma a Metropolis vagy a Vertigo egy zsigeri, intenzív élményt? Hogy is vannak ezek osztályozva? Megfelel ez vajon a kapott élmények összességének? Nyilván nem lehet erre válaszolni, mert nem láthatunk bele az emberek fejébe, de az én véleményem szerint ilyenkor erősen közrejátszik a képmutatás.


Visszatérve a tárgyra, szerintem ne Snyderről beszéljünk, hanem a filmjéről. Én őszintén sajnálom a károgógakat, a kizárólag nagyban gondolkodókat, mert nem veszik észre, hogy ők a negatív szereplők. (És ez érvényes az elvakult rajongókra is.) Ők azok akik előíteletesek és dühből, nihilből vagy isten tudja milyen indíttatásból, de képtelenek önmagában értékelni egy alkotást. Miért ne lenne egy ilyen egyszerű, látványorinetált vízióinak létjogosultsága? Vagy túlzás lenne a vízió, mint kifejezés? Közel sem. Snyder amit itt létrehozott, az egy határozott elképzelés. Nem valami mély, ha a filozófiáját nézzük, de egy konrét művészi elképzelés, profin kivitelezve. Le lehet nézni, de minek keresnénk benne azt ami nincs benne?

Én élveztem és nem éreztem hosszúnak. Van idő kibontani a karaktereket. Nem kapunk igazi mélységet, de hát istenem. Nekem most először nem fáj ez Snydertől. Végre pofás a cgi, tök rendben van a zene, van érzelmi töltet, van értelme az ellenséggel való küzdelemnek, mindenki érthetően cselekszik, nincsenek annyira eltúlozva az akciók és a képarány se zavaró. Végre csinált egy jó filmet. Én azt mondom: Hurrá!   6/10


Fenntartom a 7-re való kerekítés jogát.

Megjegyzések