Thirteen Days

Tizenhárom nap - Az idegháború
Roger Donaldson (2000)

Nem volt olyan rég, de mai szemmel mégis távolinak tűnik, amikor természetesnek és magától értetődőnek számított, hogy profi szakemberek a dolgukat végzik anélkül, hogy közben nyilvánalóan csak a saját érdekeiket a szemük előtt tartva köntörfalaznak és paroláznak gátlástalanul. Elsősorban itt most a politikára gondolok, de a gond ennél mélyebben gyökerezik 2023-ban. Valahogy elveszett az általános, korábban megingathatatlanul élő, a tudományba és a szakértelembe vetett hit. Remélem csak ideiglenesen.


Erről a filmről jutott eszembe, de kb. minden második 80-as, 90-es években készült másik alkotásnál kapásból feltűnik ez a nézőpontváltás. Ma már elsősorban az irónia, a szkepticizmus vezet, amikor ideológiáról van szó filmekben. Azt persze én is látom, hogy ez is csak egy idealizált, kvázi propagandacélból készült film, de mivel olyan értékeket közvetít amit én magam is vallok, nem csak elnézem neki, hanem lelkesítően is hat rám. Lehetne így is akár! Én ebben nőttem fel, ez fekszik. Nem Orbánok, Trumpok és Bolsonarók vezették az országokat. De nem győzöm hangsúlyozni, megvolt annak a kornak, azoknak az emberek, azoknak a rendszereknek is a maguk hibája és baja, ezt nagyon jól tudom. Ugyanakkor, blablabla. Nem akarom ismételni magam. Valami azóta elromlott. És ez a film is "csupán" 23 éves most, mégis úgy érzem, hogy ma már ebben a formában nem készülhetne el.

Amúgy nem tudom miért maradt ki eddig. Izgalmas, jól játszott, visszafogottan hollywoodi. Pont ahogy szeretem.   8/10

Megjegyzések