The Firm

A cég
Sydney Pollack (1993)

Ahogy haladok a filmes lemaradásaim pótlásával, egyre inkább megfogalmazódik bennem egy gondolat. Vagyis nem egy, hanem két egymással erősen összefüggő. Az egyik része az, hogy mennyire felemelő ez a 80-as és 90-es években tetőző, a kapitalizmust, a szakmaiságot, a tudást, az igazságérzetet éltető krimi vonal. Ebben az időszakban a filmipar már van olyan profi, hogy a filmkészítés gyermekbetegségei, melyek az alapvető beleélést gátolnák meg, ne jelentkezzenek. Az emberiség pedig még nem volt ilyen kiábrándult és cinikus mint manapság. Még az élt a köztudatban, hogy jó irányba haladunk, stb. Nemrég írtam már erről... A gondolat másik része pedig az, hogy vajon mennyire szubjektív ez a vonzódás. Valamilyen szinten mindenképpen szerepet játszik a nosztalgia is, hiszen az ilyen stílusú filmeken nőttem fel. Azt viszont már megfigyeletem az utóbbi tizeniksz évben, amióta jobban érdekelnek a filmek, hogy én a filmkedvelők között egyértelműen az objektíven ítélkezők nagyon szűk táborát erősítem. Szóval talán tudom és ezért merem is mondani, hogy igen, ez az időszak a filmkészítés egy olyan időszaka, amire érdemes olyan szemmel visszatekinteni, hogy tanulni tudjunk belőle. Én őszintén azt gondolom, hogy ha ma kijönne egy ilyen film, azzal többre mennénk, mint egy egész marvel univerzummal. Hol vannak ezek a filmek a mából? Miért nem tudunk már bízni abban, hogy a jó, az igazság győzhet? Hétköznapi embereket akarok látni, ahogy feltörnek, legyőzik a gonoszokat és a világ határozottan jobb hely lesz!


Szóval ez egy fantasztikusan jó film. Csodásak a képek, a zene, minden karakter fontos, mindet karizmatikus ember alakítja, a két és fél óra pedig csak úgy repül a fordulatos, íves történetnek köszönhetően. Annyi izgalom van benne, mint tíz mai filmben együttvéve. A tudás, a bátorság, a megdönthetetlen elvek nyernek. És ez kell nekem, mert hinni akarok abban, hogy a világ alapvetően jó hely és mi hétköznapi emberek tudjuk még jobbá tenni. Én Harrison Ford akarok lenni, aki leleplezi az összeesküvést és Tom Cruise, aki képes nemet mondani a nagypénz csábításának. Ha ezt látnánk, akkor ezt vágynánk, és talán az összes Orbán meg Bolsonaro nehezebben tudna érvényesülni. Vagy kurva naiv vagyok.    9/10

Megjegyzések