Only God Forgives

Csak Isten bocsáthat meg
Nicolas Winding Refn (2013)

A Drive után nyilván nem hálás feladat bármivel is előállni. Refnt sokan ezzel ismerték meg, a nagy lelkesedésben aztán vagy néztek még tőle mást vagy nem, de a trailer alapján nagy elvárásokkal vonulhatnak moziba az emberek, ennyi biztos. Persze nem kell félteni (én nem is tettem), nagy koponya, rossz filmje nincs, maximum kicsit rosszabbul sikerült. Az érdekes kérdés inkább a Gosling és közte játszódó nagy szerelem második gyümölcse, és annak életképessége. Szerencsére korán kiderül, hogy nem egy új Drive-ot kapunk kocsik nélkül, így akik nem bírják a szimbolikus, fényképezés-központú, lassú filmeket, úgy húsz perc után (vagy azonnal) fel is állhatnak.


A történet borzasztó egyszerű. Lenne, ha nem lenne ilyen hangsúlyosan elterelve a figyelmünk a vérengzés és a "látomások" felé. De el van és ezért akaratlanul is többletjelentést látunk minden jelenet mögé, ami nagyon személyessé teszi. Ez így lealacsonyítóan hangzik, de mindenkinek mást jelenthet, akár egy életre szóló élményt is. Én inkább nem kívánom megfejteni. Emögött az játszik szerepet, hogy az ilyen filmeket mostanában egyre növekvő gyanúval figyelem. Több megtekintést igényelnek mire közepes meggyőződéssel rá lehet mondani, hogy nem hablaty vagy öncélú agymenés.
Goslingra visszatérve igaznak tűnik a felkapott mondás: ő már nem színészkedik, csupán pózol. De azt rohadt jól csinálja. Nulla szöveggel, alig észrevehető mimikával is megkérdőjelezhetetlenül benne van a szerepben, csinálja és alakítja a filmet. Ikonikus figura, Kristin Scott Thomas brillírozik mellette, Vithaya Pansringarm viszont hiába játssza jól szerepét, alkatilag nem elég meggyőző hozzá. A zene hátborzongatóan jó, a színekkel erősen játszó képi világ is meggyőző.


Túlmisztifikálni viszont nem érdemes. Nálam az első megtekintése alatt kapott élmény számít leginkább, ami most túl kimértnek bizonyult. Túl komor, nagyon komolyan veszi magát és nem érzem mögötte a meggyőző erőt. A szimbolizmus kedvelőinek érdemleges csemege lehet és Refn munkásságából sem fog kilógni. Csinálja csak azt amit csinál, én vevő leszek a következőre is.   5/10

Megjegyzések

  1. Bakker! Most csekkolom, hogy Refn dán!!! Valahogy (nem is értem)nekem kimaradt az életemből. Azonnal pótolnom kell! Mi lett volna velem nélküled? :)

    VálaszTörlés
  2. :D Dán bizony, de nem a hagyományos skandináv szociodrámai értelemben. Elég más stílusúak a filmjei.

    VálaszTörlés
  3. Azt látom, és lehet inkább a Pusher trilógiával indítok, az még dán gyártású ha jól látom, és Mikkelsen-t egyébként is bírom.

    VálaszTörlés
  4. A Pusher trilógia a legjobb trilógia ever. Nem egy rossz választás. :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése