10 Cloverfield Lane

Cloverfield Lane 10.
Dan Trachtenberg (2016)

A Cloverfield kapcsolódási pontnak tulajdonképpen csak marketing szempontból van jelentősége. Ez a lehető legszerencsésebb megoldás amit választhattak. Nagyon bölcsen elkerülték az olcsó húzásokat, nem szenved csorbát semmilyen téren, mivel nem erőltetnek semmit a cselekményre, a figyelmet ugyanakkor ügyesen felkelti. Egyébként érdekes kérdés, hogy hogyan is jött az ötlet, vagy ki miért írta eredetileg a történetet és eleve abból alakult ki vagy csak később fundálták ki, hogy beillesszék a "mitológiába". (Annyira azért nem érdekel, hogy utána is olvassak.)


Soha rosszabb "folytatást", ha már itt tartunk. A Cloverfield egy jó ötlet volt, igen gyenge kidolgozottsággal, ehhez képest ez a film egy átlagos, mára elég alaposan kitárgyalt alapszituációból hozott ki váratlanul sokat. A nagy szavaktól azért én távol maradnék, mert lényegében csak annyit tesz, hogy megfelelően összekapcsolja a történetet az egyes karakterek benne elhelyezett szerepeivel. Magyarul a szereplők rendesen fel lettek építve, működnek az indítékok, átélhetőek. A film természetesen abszolút a hollywoodi repertoárból dolgozik; enyhén hatásvadász érzelmi hullámasút, ennek megfelelően minden szempont szerint beilleszthető a nagy amerikai filmes világba, ami kiszámíthatóvá teszi. Nem rugaszkodik el túlságosan a valóságtól, elég kiegyensúlyozott, legalábbis amíg zárt térben folyik a cselekmény. Aztán hirtelen akarnak túl nagyot lépni, túl sokat mernek, ezáltal csorbul a valóságérzet. Addig viszont remekül hozza a nyolcvanas évek új és új irányokat felfedező filmjeinek és a 90-es évek sci-fi játékainak hangulatát. (Ne kérdezzétek miért ezek jutottak eszembe.) Élvezetes, szépen kidolgozott film, de emlékezetes nem igen lesz, és ez mindenképpen a vége eltúlzottságának köszönhető.   6/10

Megjegyzések