Uncut Gems

Csiszolatlan gyémánt
Benny Safdie, Josh Safdie (2019)

A Good Time miatt nagyon vártam, hogy mit csinálnak Safdie-ék a legközelebb. Amikor megtudtam, hogy ismét Lopatin szerzi a zenéjét, már rendesen izgultam érte, Adam Sandler hírére meg már szabályosan megölt a kíváncsiság. Spoiler: senkiben nem csalódtam.

Adam Sandler izgalmas és érdekes figura, akit kár lenne csak a maga feje után menni hagyni. A filmográfiájának nagy részét nem láttam, és ezzel valószínűleg nem is vesztettem sokat. A vígjátékaiból elég párat ismerni ahhoz, hogy ne akarjon többet látni az ember. Viszont amikor egy erős kezű rendező alatt dolgozik, kiderül, hogy bőven tehetségesebb az átlagnál. Konkrétan itt a Meyerowitz filmre, a Punch-Drunk Love-ra, a Funny People-re gondolok. Bírom őt annyira ahhoz, hogy elnézzem a tehetsége elpocsékolását, ameddig időnként szállít jó filmeket.


Ha a Good Time filmélménye durva volt, akkor ez egyszerűen brutális. Minimum két infarktust hordtam ki közben, de meglepő módon ezt legalább kikapcsolni nem akartam. Talán azért, mert a főszereplő egy a saját hibáját halmozó megszállott, nem pedig egy lecsúszott szerencsétlen. Még szimpatizálni is lehet vele, mert elképesztő energia munkálkodik benne, jópofa és tulajdonképpen nem rossz szándék vezérli. Egyszerűen nem tud leállni és a film kezdetére már annyira elvesztette a lába alól a talajt, hogy nekünk csak a kegyetlen végjáték jutott.

Safdie-ék nagy erőssége, hogy a rengeteg emberi kapcsolatot szuperül koordinálják. Nem kuszálódik össze, a nagy pörgés ellenére mindig minden elsőre érthető és ráadásul találó, emlékezetes dumákat ad a kiváló színészi gárda szájába (Kit emeljek ki? Keith Williams Richards? LaKeith Stanfield?? Vagy az isteni Julia Fox???) Mindeközben szépen helyezi kontextusba a betegséget. Látjuk, hogy a családja már javában gyűlöli és megveti, hogy a nője tényleg totál oda van érte, de képtelen ezzel foglalkozni és hogy valójában mennyire elesett és menthetetlen már ebben az állapotban.


+ Szuper a képi világ + Lopatin zenéje mesteri + A hangkeverés külön díjat érdemel nálam (like bedobják a szökőkútba és megsüketülsz a víztől.)

Szóval én maradéktalanul elégedett vagyok. Végig totál kivoltam tőle, semmi zavaró vagy túlzó nincs amitől kizökkentem volna. Modern, szokatlan, izgalmas. That's what I call mozi.   9/10

Megjegyzések